awesome's banner

Monday, August 22, 2016

Rawat sendiri arnab anda

Assalamualaikum. Kali ini saya kongsikan cara-cara untuk merawat arnab anda. Saya ambil 4 jenis penyakit yang sering terjadi dan cara-cara merawatnya secara traditional dan moden.




1- Kurap .

Kurap adalah penyakit yang paling senang merebak dan terkena pada arnab. kesan awal boleh dilihat pada kuku,mata,telinga dan bulu yang gugur terlalu banyak. Untuk penyakit ini saya syorkan 2 jenis ubat. 1-Jenis suntikan. Ubat jenis suntikan ada beberapa jenis contohnya kalamectin,invermectine dll. namun ubat jenis suntikan mempunyai kesan yang kuat dan sebaiknya dielakkan. 2- ubat jenis oral. Ubat jenis oral lebih selamat dan mempunyai kesan yang baik. tidak merbahaya dan boleh dilihat kesan penyembuhan seawal 1 minggu. Untuk ubat oral solutian saya gunakan Bexton itin-vet. ubat ini boleh didapati di pasaran dengan harga Rm25.00. saya juga ada menjual ubat ini, sila rujuk post saya yang lain untuk maklumat lanjut.

2. Cacing. Kecacingan boleh dilihat pada struktur badan arnab anda. arnab yang dijangkiti cacing biasanya kurus dan tidak berselera makan. untuk ini. saya gunakan bexton itin-vet oral solution. ubat bexton itin vet oral solution ini merawat 3 penyakit utama iaitu kurap kutu dan cacing. untuk mengelakkan masalah berulang saya sarankan sangkar arnab dibersihkan sekerap yang boleh.

3. Cirit. Cirit amat bahaya jika terjadi. cirit boleh menyebabkan kematian dalam masa yang singkat. untuk itu ubat cirit mesti sentiasa tersedia. ubat cirit yang saya gunakan adalah scourban plus, terdapat beberapa jenis ubat cirit lain yang dijual dipasaran. untuk kaedah traditional. sekiranya cirit tidak kronik, berikan daun pisang.pucuk petai dan pucuk jambu boleh merawat cirit.

4.Sorehock .



sorehock sering terjadi kepada arnab berbulu pendek seperti baka rex. untuk merawat sorehock ubat luka seperti skinheal boleh digunakan. luka sorehock perlu disapu ubat dan dibalut. untuk mengelakkan masalah berulang saya sarankan letak alas dalam sangkar. alas sangkar boleh didapati di petshop atau boleh buat sendiri menggunakan kotak dll.



[Click sini untuk tonton video cara suntik ubat kurap pada arnab]

semoga bermanfaat. sekian.

No comments:

Post a Comment